Yüzyılın buluşu internetin hayatımızı değiştirirken ticarete ve iş hayatına yeni bir boyut katması kaçınılmazdı. Ticaret ve iş dünyası, artık bu yeni teknoloji içinde kendilerine yeni kimlikler kazandılar ve ad değiştirdiler. Artık onların adı: e-Ticaret ve e-İş!
e-ticaret nedir?
e-Ticaret, İngilizce kısaltmaları B2B (Firmadan Firmaya) ve B2C (Firmadan Müşteriye) olan bu iki kavramla iki pazara ayrılmış durumdadır. Bu iki e-ticaret biçimi arasındaki temel fark, müşterinin kim olduğudur. En kısa anlatımla eğer müşterileriniz şahıslar ise B2C, firmadan müşteriye; firmalar ise B2B, firmadan firmaya e-Ticaret biçimi seçilmelidir. B2B ve B2C ile, firmaların zaman ve insan tasarrufu sağlayarak maliyetlerini düşürmesi sağlanır. Satıcılar ile alıcılar birbirlerini bulurken var olan müşterilerin dışında internet üzerinde potansiyel müşteri olabilecek kitlelere de ulaşılır. 7 gün 24 saat sürekli bir hizmet sunulur, iş verimlilik analizleri ve planlamalar daha kolay yapılır, pazarlama ve tanıtım maliyetleri daha ekonomik hale gelir.
B2E’ yi, firma içi diyaloğu sağlayan bir uygulama olarak tanımlayabiliriz. Kurum içerisinde üretilen bilgilerin ve bu bilgilerin yönetiminin çalışanlarla paylaşılmasıdır. Firmalar böylelikle kendi çalışanlarıyla aralarındaki bilgi alış-verişlerini yönetebilmektedir. B2E uygulamaları ayrıca, firmaların kurum kültürünü oluşturmasında ve çalışanlar ile firma arasındaki ilişkinin kuvvetlendirilmesinde rol oynar.
e-İş ise, e-ticaret faaliyetlerini kapsarken aynı zamanda, tarafların her çeşit bilgi paylaşımını da içermektedir. e-İş uygulaması, açık ve şeffaf bir politikayı benimseyen firmalara yönelik bir uygulamadır. Daha net bir anlatımla, bu uygulama içinde müşteriler, firmanın web sayfasından kendilerine ait siparişleri, üretim süreçlerini, her türlü bilgiyi edinebilirken aynı zamanda e-Ticaret sayesinde satın alma işlemlerini de gerçekleştirebilirler.